معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهراء (س)
   ورود به سايت
سه شنبه، 04 مهر 1396
  مرکز رشد و واحد های فناور
   
 مرکز رشد و واحد های فناور
 

 معرفی مرکز رشد
مرکز رشد یا انکوباتور، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۳۰۰۰ انکوباتور در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند.

مرکز رشد (incubator)نام وسیله‌ای است که گرمای لازم را برای تولید جوجه از تخم مرغ فراهم می‌کند. این لغت همچنین به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که با ایجاد گرما، زمینه را برای ادامه حیات نوزادان زودرس پس از تولد فراهم می‌کند. در ادبیات کارآفرینی، انکوباتورها یا مراکز رشد، مراکزی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد می‎شوند. انکوباتورها طرح‎هایی مبتنی بر نوآوری هستند و از کادر مدیریتی کوچکی تشکیل می‌شوند. این مراکز دارای مکان فیزیکی و تسهیلات مشترک هستند.

مرکز رشد يک موسسه حمايتي در جهت کمک به شرکت هاي کوچک و نوپا از طريق ارائه خدمات مالي ، مشاوره اي و آموزشي مي باشد .  مراکز رشد با جلب سرمايه هاي اوليه و ريسک پذير براي اين شرکت ها موجب رشد و دوام آن ها به ميزان80 درصد مي شوند .شرکت هايي که دوره استقرار در مرکز رشد را با موفقيت مي گذرانند  ، مي توانند به طور مستقل به فعاليت اقتصادي خود ادامه دهند. مرکز رشد فناوري نوع خاصي از مراکز رشد است که از شرکت هاي فعال در زمينه فناوري هاي نو حمايت مي کند . مراکز رشد دانشگاهي جزو معتبرترين مراکز رشد دنيا بوده و از امکانات موجود در دانشگاه ها استفاده مي کنند.

 تاریخچه مراکز رشد
تأسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک بر می‌گردد. در این سال ژوزف مانسکو، تاجر آمریکایی با خرید یک ساختمان بزرگ قدیمی تصمیم داشت آن را پس از تعمیر، به یک مستاجر اجاره دهد، اما متوجه شد که ساختمان مزبور بزرگ‌تر از آن است که یک مستاجر به تنهایی از عهده هزینه‌های آن برآید. لذا تصمیم گرفت که آن را به مستاجران متعددی اجاره دهد تا بتواند از این طریق درآمدزایی نماید. مانسکو بعد از یک سال، ۲۰ تا ۳۰ مستاجر داشت که حدودا ده هزار متر مربع از فضای مجموعه را اجاره نموده بودند. این مرکز هنوز هم فعال است و با نام مرکز صنعتی باتاویا (Batavia) شناخته می‌شود و حدودا هزار نفر در آن به کار مشغولند.


انواع مراکز رشد
1)مرکز رشد صنعتی:
 
این مراکز رشد را اغلب نهادهای دولتی یا مراکز غیرانتفاعی به منظور حمایت از کارفرمایان تأسیس می‌کنند.

2)مرکز رشد دانشگاهی:
این انکوباتورها به منظور تسهیل استفاده تجاری از دانش فنی و حقوق مالکیت معنوی تأسیس می‌شوند و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه را فراهم می‌کنند. این انکوباتورها همچنین امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه را نیز فراهم می‌آورند

3)مرکز رشد مجازی: 
 این انکوباتورها معمولاً دارای فضای فیزیکی خاصی نیستند و امکاناتی غیر از فضای اداری را ارائه می‌دهند.

4)مرکز رشد بین‌المللی:
به طور معمول این طبقه از انکوباتورها دارای مجموعه کاملی از سرویس‌های پشتیبانی برای پیشرفت فعالیت‌های تجاری هستند و تمرکز آنها بیشتر بر روی صادرات است. این انکوباتورها با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در ارتباطند. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این گروه، ایجاد شبکه‌ای از انکوباتورها در محدوده مربوط به خود است.

اهداف مرکز رشد
مراکز رشد فناوري سه هدف عمده را دنبال مي کنند :

  •  کمک به شرکت هاي تازه تاسيس در جهت تجاري سازي نتايج تحقيقات و دانش کاربردي
  •  کارآفريني
  • توسعه اقتصادي

شرکت هاي فوق با استقرار در مراکز رشد ، تجربه و مهارت لازم را در زمينه شروع فعاليت اقتصادي و ادامه آن به طور موفقيت آميز به دست مي آورند .

معرفي دوره پيش رشد
از آنجا که اغلب شرکتهاي نوپا در زمينه هاي فناوري توسط فارغ التحصيلان دانشگاهها تاسيس مي شوند و به علت خلا موجود در واحدهاي آموزشي دانشگاهي که مهارتهاي مربوط به ورود به بازار و کار آفريني در دوره تحصيل به دانشجويان تعليم داده نمي شود، لذا فضاي لازم براي شکل گيري مقدمات تاسيس شرکت، در دوران تحصيلات دانشگاهي فراهم نمي باشد. مرکز رشد دانشگاه الزهرا(س) به منظور تسريع و تسهيل در شکل گيري شرکتهاي جديد و نوپا ، دوره اي تحت عنوان دوره پيش رشد را در مرکز رشد طراحي نموده است.

در دوره پيش رشد ، افراد و گروههاي علاقه مند به کار تيمي و تاسيس شرکت مي توانند در قالب هسته هاي تحقيقاتي (بدون هويت رسمي و ثبت شرکت) با استفاده از خدمات و پشتيباني مرکز رشد فناوري دانشگاه الزهرا(س)، فعاليتهاي اوليه خود را جهت ورود به بازار تجاري و تشکيل شرکت ساماندهي نمايند.


معيار پذيرش در دوره پيش رشد وجود ايده محوري مشخص با قابليت بازاريابي مناسب مي باشد. موسسات قابل پذيرش در مرحله پيش رشد شامل:

  • موسسات در حال تشکيل که هنوز ماهيت حقوقي ندارند يا در حال تکميل مراحل ثبت موسسه خود مي باشند.
  • موسساتي که داراي برنامه کسب و کار نبوده يا در حال تدوين برنامه کسب و کار مي باشند.
  •  موسساتي که در حال تکميل تيم کاري خود مي باشند.
  • موسساتي که بازاريابي ايده محوري آنها بصورت دقيق صورت نگرفته است.


مشخصات دوره پيش رشد:

  •  پذيرش گروه مربوطه بر اساس توانمندي علمي، تخصصي و برنامه کسب و کار و ايده محوري
  • اسکان تيم و ارائه خدمات از جانب مرکز رشد
  •  ارائه مشاوره و آموزشهاي لازم
  •  ارزيابي در طول دوره پيش رشد
  • طول دوره پيش رشد 6 ماه بوده و در صورت صلاحديد مرکز تا 9 ماه قابل افزايش خواهد بود.


معرفی دوره رشد
دوره اي است حداكثر 3 ساله كه طي آن واحدهاي فناوري مستقر در مركز رشد به معيارهاي رشد يافتگي دست يافته و پس از آن از مركز رشد خارج مي شوند. زمان اين دوره با تصويب هيات امنا تا 5 سال قابل افزايش است. 


 
انواع واحدهاي فناوري قابل پذيرش در مركز رشد:

  • شركتها و موسسات تحقيقاتي خصوصي واحدهاي فناوري نوپا
  • مراكز تحقيق و توسعه صنايع و واحدهاي تحقيق و مطالعه دستگاه هاي اجرايي

معيارهاي پذيرش در دوره رشد شامل موارد زير مي باشد:

  • ايده محوري مبتني بر فناوري باشد
  • ميزان نوآوري فعاليت
  • در حالت عادي سهام داران شرکت نبايد در ديگر موسسات يا شرکت هاي مستقر در مرکز داراي سهام باشند
  • متناسب بودن نيازهاي شرکت با امکانات و منابع مرکز
  • وجود سابقه علمي و تحقيقاتي مرتبط با فعاليت در تيم کاري
  • وجود تجارب کاري مرتبط با فعاليت و تجارب مديريتي و کارآفريني در تيم
  • تعداد همکاران تمام وقت تيم (حداقل دونفر)
  • امکان رشد و گسترش فعاليت
  • مزيت رقابتي محصول / خدمات
  • داشتن استراتژي و اهداف مناسب
  • مرتبط بودن برنامه ها با اهداف و استراتژي ها
  • برنامه اقتصادي متکي بر بازار

شرايط عمومي پذيرش در مرکز رشد واحدهای فناوری
شرایط عمومی پذیرش می تواند در سه شکل زیر تعریف شود:
1- شرايط عمومي پذيرش هسته‌ها و شرکت‌ها در دوره پیش‌رشد
- وجود ایده فناورانه دارای توجیه اقتصادی
- اعضاي هسته حداقل دو نفر با مدرک مرتبط در زمينه كاري هسته، حداقل يكي از اعضا داراي مدرك كارشناسي مرتبط يا دانشجوي رشته مرتبط با ايده محوري هسته باشد.
- وجود حداقل یک نفر کارشناس خبره یا هیأت علمی باسابقه در زمینه مرتبط به عنوان مشاور یا مؤسس
- اعضای هسته می‌بایست درصدد تشکیل یک شرکت حقوقی باشند.


2- شرايط عمومي پذيرش شرکت‌ها در دوره رشد
متقاضیان می‌بایست دارای یک شخصیت حقوقی(شرکت یا مؤسسه ثبت شده) باشند و از زمان ثبت آنها بیش از سه سال نگذشته باشد.
داشتن ایده محوری:

ایده محوری، محصولی است که می خواهید طی مدت استقرار در مرکز ایجاد کنید یا توسعه دهید.

نوآوری فناورانه:

تحقق ایده محوری مستلزم نوآوری در حوزه فناوری باشد.
فعاليت شرکت بر روي يك ايده پژوهشي متكي بر فناوري كه داراي توجيه فني و اقتصادي مبتني بر بازار است، متمركز شده باشد و طرح تجاری آن مورد تصويب شورای مرکز قرار گيرد.

داشتن گروه کاری:

حضور تمام وقت حداقل یک نفر دانش‌آموخته مقطع کارشناسی(دارای تخصص مرتبط با ایده محوری) در گروه کاری ضروری است.


3- شرايط عمومي پذيرش واحدهای تحقیق و توسعه صنایع در دوره رشد
- 
حداقل دو نفر با مدرك كارشناسي يا بالاتر با تجربه كافي در زمينه فعاليت سازمان مادر با برنامه منظم پاره‌وقت و يا يك نفر تمام وقت در دفتر واحد حضور داشته باشند.
- واحد در نمودار سازماني سازمان مادر رسميت يافته باشد يا حكم صريح بالاترين مرجع سازمان را براي انجام اين امر داشته باشد يا به ‌صورت يك شركت خصوصي وابسته به سازمان مادر به ثبت رسيده باشد.
- برنامه كاري واحد از طرف سازمان مادر به همراه بودجه تخصيص يافته براي طرح‌هاي پژوهشي در دوره حضور در مركز رشد تحقيقاتی مشخص شده باشد.
- واحدهايي كه يكي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها را در زمينه تخصصي فعاليت خود به عنوان مشاور انتخاب كنند در گزينش و استقرار اولويت خواهند داشت.

 کارشناس مرکز رشد : خانم شهربانو صداقت صفت

تلفن تماس: داخلی  2194  تلفکس : 85692194 - 021  

برای ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمایید:

alzahra.vandalive.ir
 

 
 پیوند های مرتبط
 
 
حق انتشار اطلاعات برای معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه الزهراء (س) محفوظ می باشد.
صفحه اصلی  |  درباره معاونت  |  امور پژوهشی  |  ارتباط با صنعت  |  همکاری های علمی بین المللی  |  چاپ و انتشارات  |   مجلات  |  کتابخانه  |  مرکز کارآفرینی   |  اطلاعات تماس